środa

Najbardziej Oczekiwana Akcja – NOA

Każda strona WWW, każdy materiał marketingowy musi prowadzić
do jasno sprecyzowanej akcji ze strony klienta. Zbyt często działania
i materiały marketingowe nie mają jasno sprecyzowanego, konkretnego
celu. Zbyt często robi się je „w celu”:
promocji,
zwiększenia sprzedaży,
budowania marki.
To są jednak cele taktyczne (czasami strategiczne) działań marketingowych.
Strony WWW i inne materiały marketingowe to narzędzia
operacyjne (bardziej szczegółowe od taktycznych), dlatego
muszą mieć określony operacyjny cel, tzw. Najbardziej Oczekiwaną
Akcję (NOA).
Najbardziej Oczekiwana Akcja, jeśli odnosimy ją do strony WWW, to
KONKRETNA czynność, jaką ma wykonać klient po kontakcie z naszą
stroną WWW. Taką czynnością może być:
zapisanie się na biuletyn (cel operacyjny), dzięki któremu promujemy
nasz biznes (cel taktyczny),
przejście na kolejną stronę z bardziej szczegółowymi informacjami,
przejście na stronę z formularzem (cel operacyjny), dzięki czemu
jest szansa, że klient zamówi i opłaci zamówienie, zwiększając naszą
sprzedaż (cel taktyczny),
wypełnienie formularza zamówienia,
zapamiętanie nazwy naszej firmy w połączeniu z naszym przesłaniem
(cel operacyjny), dzięki czemu wzrasta świadomość marki
(cel taktyczny),
zapisanie strony w ulubionych,
polecenie strony znajomym poprzez wypełnienie odpowiedniego
formularza (cel operacyjny), dzięki czemu zwiększy się oglądalność
naszej strony (cel taktyczny).
Zauważ, że większość z tych KONKRETNYCH czynności można podciągnąć
pod promocję, zwiększanie sprzedaży lub budowanie świadomości
marki. Jednak błędem jest generalizowanie akcji, jaką
ma wywołać strona WWW lub inny materiał marketingowy.
Pojęcia typu promocja, zwiększanie sprzedaży lub budowanie świadomości
marki są tak bardzo ogólne, że rozcieńczają skuteczność narzędzi
marketingowych. W rezultacie wiele stron WWW żadnej funkcji
nie spełnia dobrze. Ani dobrze nie promuje, ani dobrze nie sprzedaje,
ani dobrze nie buduje świadomości marki.
Przy budowaniu strategii jest miejsce na pojęcia ogólne – np.:
Poprzez edukację naszej grupy docelowej zbudujemy pozycję eksperta
i w ten sposób zapewnimy sobie przywództwo w branży.
Przy określaniu taktyk, które mają strategię wdrożyć w życie, jest
miejsce na pojęcia bardziej szczegółowe – np.:
Będziemy edukować klientów poprzez stronę WWW i darmowy
biuletyn.
W końcu schodzimy na sam dół/wychodzimy na sam front, by skupić
się na działaniach operacyjnych, które pozwolą nam wdrożyć w życie
taktyki. Tutaj jest miejsce tylko na szczegółowe pojęcia – np.:
Na stronie głównej naszej strony umieścimy tekst, którego głównym
celem będzie skłonienie odwiedzającego do zapisania się na
nasz biuletyn. Taki będzie też cel całego serwisu, więc będziemy zachęcać
do zapisania się na biuletyn na końcu każdej podstrony, za
pomocą wyskakujących okienek i za pomocą typowego formularza
rejestracji w biuletynie w menu strony.
Najbardziej Oczekiwana Akcja (NOA) odnosi się do celów operacyjnych.
Innymi słowy, jest to mały kroczek, który prowadzi nas do
większego celu. NOA może być bardzo szczegółowa, np.:
Celem tej reklamy jest skłonienie klienta do kliknięcia na link. Link
kieruje do strony, która promuje kurs.
Ale czasami musi być bardziej złożona:
Celem tej reklamy jest skłonienie klienta, aby poprzez link wszedł
na naszą stronę i zapisał się na kurs.
Wbrew pozorom – obie NOA znacznie się różnią. Zakładając pierwszą
NOA – prawdopodobnie stworzymy reklamę, która wygeneruje
więcej kliknięć, ale zakładając drugą NOA – mamy większe prawdopodobieństwo,
że z tej samej liczby wyświetleń reklamy wygenerujemy
więcej sensownych zapisów na kurs.
Osoby, które (jak ja) dużo testują w marketingu, wiedzą, że klikalność
reklam jest bardzo zwodnicza. Nierzadko zdarza się, że kampania
reklamowa skupiona na generowaniu samego ruchu na stronie.
WWW, mimo dużo większej ilości kliknięć, potrafi wygenerować
mniej klientów niż kampania skupiona na generowaniu sprzedaży.
Z powyższego powodu MUSISZ znać Najbardziej Oczekiwaną Akcję,
jeśli Twoje działania marketingowe mają być opłacalne.

NOA powinna być pierwsza
Ustalenie Najbardziej Oczekiwanej Akcji powinno być BEZWZGLĘDNIE
pierwszą czynnością przed stworzeniem jakiegokolwiek
materiału marketingowego: strony WWW, reklamy, mailingu.
NOA nakierowuje nasz umysł na konkretną akcję, dzięki czemu tworzone
materiały marketingowe skuteczniej do niej nakłaniają.
Zrób proste ćwiczenie. Weź minutnik i w pięć minut napisz tekst,
który:
1. Będzie promował Twój biznes.
2. Będzie nakłaniał do wejścia na Twoją stronę WWW.
Porównaj dwa teksty. Który z nich jest lepszy, dłuższy, bardziej spójny
i bardziej przekonywający?
Prosty, konkretny cel ułatwia tworzenie materiałów reklamowych

i sprawia, że są one po prostu skuteczniejsze.
ZOBACZ CAŁY PORADNIK: CzasNaE-Biznes>>>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.