Głębsze spojrzenie na korzyści i cechy
Nie możesz po prostu spytać klienta, czego chce od Twojego produktu –
i wyznaczyć jego odpowiedzią kierunek dla swojej strategii marketingowej.
Ten typ prostego badania daje tak duże odchylenia od stanu
faktycznego, że otrzymasz fałszywy obraz. Tak samo nie możesz spytać klienta,
ile chciałby zapłacić za Twój produkt.
Takie proste pytania włączają alarm w głowie klienta: „Co mam
odpowiedzieć, by na tym zyskać?”.
Badanie musi być przeprowadzone w oparciu o pytania podświadomie skłaniające
klienta do ujawnienia swoich prawdziwych przekonań i potrzeb. Mówimy tutaj o
socjotechnikach bardziej lub mniej zakamuflowanych przed klientem.
Jeśli zadasz klientowi bezpośrednie pytanie, powie Ci o tym, co on myśli,
że powinien chcieć – będzie krył swoje prawdziwe myśli. Socjotechniki pokażą
Ci, czego klient tak naprawdę chce.
Musisz też wiedzieć, które z wszystkich wymienionych przez klientów korzyści
Twoi klienci cenią najbardziej.
Jak ustalić, czego Twój klient oczekuje i co z tej listy ceni
najbardziej?
Do tej pory najlepszym narzędziem, jakie znam do przeprowadzenia tego
typu badania, jest metoda oparta o socjotechnikę i opracowana przez dystrybutorów
największej firmy network marketingu na świecie. Metoda ta nazywa się:
Pięć Pytań Na Wagę Złota
Metoda ta polega na zadaniu badanej osobie pięciu pytań, każde kolejne
dopiero po udzieleniu odpowiedzi na poprzednie i w ustalonej, niezmiennej
kolejności.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, co jest dla klienta ważne, zadaj mu
następujące pytania:
1. Co jest dla Ciebie najważniejsze w [problem, typ usług lub produktów?
2. Dlaczego wybrałeś akurat to?
3. Dlaczego jest to dla Ciebie ważne?
4. Jakie byłyby dla Ciebie konsekwencje nieposiadania tego?
5. Dlaczego Cię to martwi?
Aby łatwiej było Ci to zrozumieć, pomogę Ci. Prowadzę na własne potrzeby
stałe badanie na temat oczekiwań właścicieli biznesów w stosunku do ich
obecności w Internecie. Pytam ich:
1. Co byś chciał zyskać na swojej obecności w Internecie?
2. Dlaczego wybrałeś akurat to?
3. Dlaczego jest to dla Ciebie ważne?
4. Jakie byłyby dla Ciebie konsekwencje nieposiadania tego?
5. Dlaczego Cię to martwi?
Zauważ, że wszystkie pięć pytań pyta o to samo, ale każde z trochę innego
punktu widzenia.
Pytania te pogłębiają odpowiedź. Jest to ważne, ponieważ bardzo często
pierwsza odpowiedź będzie lakoniczna. Dopiero dopytanie się o szczegóły ujawnia
faktyczne oczekiwania badanej osoby.
Innym razem zadałem abonentom CzasNaE-Biznes następujące pytania:
1. Co jest dla Ciebie najważniejsze w CzasNaE-Biznes?
2. Dlaczego wybrałeś akurat to?
3. Dlaczego jest to dla Ciebie ważne?
4. Jakie byłyby dla Ciebie konsekwencje nieposiadania tego?
5. Dlaczego Cię to martwi?
W ten sposób dowiedziałem się, co klienci cenią najbardziej w mojej usłudze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.