Te trzy czynniki to
● grupa docelowa,
● produkt
● oraz Unikalna Cecha Oferty.
Tworząc reklamę – zawsze powinniśmy poruszać się w podanej kolejności.
Wychodzimy od grupy docelowej. Do wspólnych cech przedstawicieli grupy
dostosowujemy opis produktu. Za pomocą
Unikalnej Cechy Oferty eliminujemy powstały problem.
Zawsze zaczynamy od grupy docelowej. Jest to czynnik, na który mamy najmniejszy
wpływ. Wszelkie próby oddziaływania psychologicznego na ludzi mają ograniczone
działanie. Zaczynamy więc od grupy.
Między produktem a grupą zachodzi sprzężenie zwrotne. Produkt w jakiś sposób
ogranicza nam wybór grupy potencjalnych klientów.
Właśnie z tego zbioru możliwości wybieramy naszą grupę docelową.
Następnie do tej grupy będziemy kierowali nasz przekaz. Wielce
niewskazane jest kierowanie reklamy do szerokiego grona potencjalnych klientów.
Nasza grupa docelowa to powtarzalne cechy ludzi do niej
przynależących.
Te cechy OGRANICZAJĄ nam zasób słownictwa, cech i korzyści,
których użyjemy do opisu naszego produktu.
Posłużę się przykładem. Jestem producentem skarpetek. Produkt, jakim są
skarpetki, ma bardzo szerokie spektrum potencjalnych klientów. Można
niedelikatnie powiedzieć, że są to wszyscy ludzie, którzy mają nogi. Spośród
tych ludzi wybieramy grupę docelową. Np. alpiniści.
I ta grupa, ściślej: cechy alpinistów, ogranicza nas w sposobie
prezentacji produktu. Skupimy się na fantastycznych kolorach naszych skarpetek...,
alpiniści zdecydowanie nie będą zaintrygowani.
O kolorach możemy pisać, jeśli wybierzemy młodzież na grupę docelową.
Alpinistom powiemy o:
● niezwykłych właściwościach zatrzymujących ciepło,
● o nowej technologii zwiększającej komfort podczas
ciężkich wypraw
● etc.
Podsumowując: produkt ograniczył nam wybór grupy docelowej, grupa
ograniczyła sposób prezentacji produktu.
Ostatnim, trzecim czynnikiem jest Unikalna Cecha Oferty. Bardziej znany
jest skrót USP od angielskiego Unique
Selling Proposition.
Unikalna Cecha Oferty ma podwójną rolę. Po pierwsze: wyróżnia naszą ofertę
spośród innych, konkurencyjnych. Może być:
1. bardzo długa gwarancja zwrotu pieniędzy, np. „30-dniowa gwarancja abonamentu
CzasNaE-Biznes”,
2. nowa technologia, np. „bardzo cichy odkurzacz”,
3. wspaniały serwis klienta, np. „live support online”,
4. cokolwiek, co nas wyróżni.
Ta funkcja jest bardziej znana. Istnieje jeszcze drugie zadanie
stawiane przed Unikalną Cechą Oferty. Drugą funkcją jest rozwiązywanie problemu
powstałego w wyniku sprzężenia zwrotnego pomiędzy produktem a grupą docelową.
KAŻDA ferta tworzy problem. Od najbardziej
prozaicznego: dana rzecz kosztuje, do bardziej skomplikowanych.
Dlatego, poza główną Unikalną Cechą Oferty naszego biznesu
bądź produktu, powinniśmy dobierać Unikalną Cechą Oferty dla
KAŻDEJ naszej reklamy.
Jeśli nasze skarpetki są dwa razy droższe od konkurencyjnych, naszą Unikalną
Cechą Oferty może być fakt, że mają
5-krotnie dłuższą żywotność.
Wyśmienitym przykładem są baterie Duracel.
Ich wysoka cena jest zbijana faktem 10-krotnie
dłuższego działania. W Internecie ceny zbija się bonusami, prawami do dystrybucji, programem partnerskim czy
gwarancją. Najlepiej wszystkim naraz.
Od trzech czynników zaczynamy pracę. W tym momencie nie musimy mieć
jeszcze spisanej treści reklamy. Musimy jednak mieć jasno i PISEMNIE
zdefiniowane:
● grupę docelową,
● cechy, korzyści i zasób słów opisujące produkt
● oraz naszą UCO.
WIĘCEJ INFORMACJI: CzasNaE-Biznes>>>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.