wtorek

Cztery kluczowe elementy w biznesie

Podczas tej lekcji poznasz teorię czterech kluczowych elementów
w biznesie, autorstwa Piotra Majewskiego, współwłaściciela Adamki.
Teoria ta uchroni Cię przed podjęciem błędnej decyzji już na samym
starcie.
Piotr Majewski: Teorię czterech elementów wymyśliłem kiedyś
na spacerze, aby wytłumaczyć mojej przyszłej żonie, dlaczego niektóre
biznesy się udają, inne przynoszą mierne zyski, a jeszcze inne
po prostu upadają. Celem tej teorii nie jest wierne, matematyczne
opisanie procesu tworzenia biznesu, ale wskazanie pewnych zależności,
które decydują o sukcesie“.
Teoria ta składa się z trzech praw.
Prawo 1
Każdy biznes jest iloczynem czterech elementów:
1. idea, czyli tzw. pomysł na biznes,
2. czas,
3. praca,
4. pieniądze.
Prawo 2
Skoro biznes jest iloczynem tych czterech elementów, to możliwe jest
zmniejszenie udziału od jednego do trzech z tych elementów przy odpowiednim
zwiększeniu udziału pozostałych.
Prawo 3
Wszystkie trzy elementy – oprócz czasu – odnoszą się domyślnie do
Ciebie. Zamiast manipulować udziałem każdego z tych trzech elementów,
możesz wykorzystać cudzą ideę, cudzą pracę lub cudze pieniądze.
Abyś lepiej zrozumiał zależności pomiędzy tymi elementami, można
je przedstawić za pomocą bardzo uproszczonego wzoru:
(idea)2 * czas * praca * log(pieniądze) = EFEKT
Idea jako jedyny element jest podniesiona do kwadratu. Wyobraź
sobie układ współrzędnych, gdzie na osi 0X mamy unikalność idei,
a na osi 0Y efekt, jaki to daje. Jeśli teraz wrysujemy w ten układ
funkcję x2 – zrozumiesz mniej więcej, jaki wpływ ma unikalność na
efekt w biznesie.
Czas i praca są w mojej teorii zależnościami liniowymi. Oznacza to,
że więcej czasu i więcej pracy daje mniej więcej proporcjonalnie lepszy
efekt. Dlatego też biznesy opierające się głownie na czasie i pracy
ludzkiej rozwijają się powoli.
Pieniądze, wbrew powszechnemu pojmowaniu, są zależnością logarytmiczną.
Wyobraź sobie ponownie układ współrzędnych z efektem na osi 0Y. Tym razem jednak na osi 0X mamy pieniądze. Wrysuj
teraz w ten układ wykres logarytmiczny. Zauważ, że do pewnego momentu
brak pieniędzy oznacza ujemny efekt. Następnie efekt osiąga
0 – oznacza to, że mamy wystarczająco dużo gotówki na start. Potem
przez krótki czas przyrost pieniędzy oznacza dynamiczny przyrost
efektu. Jednak im więcej mamy pieniędzy, tym mniejszy jest ich
wpływ na efekt. Dlaczego? Ponieważ to nie pieniądze decydują o sukcesie
w biznesie. Gdyby tak było, żadna mała firma nie podbiłaby
rynku, a takie przypadki mamy codziennie.
Zaprezentowany wzór:
(idea)2 * czas * praca * log(pieniądze) = EFEKT
... nie jest wynikiem jakichś badań czy wyliczeń, ale moich obserwacji
i doświadczeń w małym biznesie. Bardzo możliwe, że w dużym
biznesie wzór wygląda nieco inaczej, ale my zajmujemy się małym
biznesem, który może później stać się biznesem dużym.
Jaka nauka płynie z tego wzoru?
1. Unikalna, tj. pociągająca dla klientów, idea jest najważniejsza,
ponieważ daje najlepsze przełożenie na efekt w biznesie. Samą
ideą można zrobić biznes, który da Ci majątek.
2. Jeśli zamiast skupiania się na idei, poświęcasz czas lub swoją pracę,
efekt będzie wprost proporcjonalny do udziału tych dwóch elementów.
Oznacza to, że czeka Cię w najlepszym przypadku systematyczny
wzrost w biznesie. Naokoło masz setki takich biznesów
– warzywniaki, sklepy spożywcze, zakłady szewskie, kwiaciarnie,
warsztaty samochodowe – to wszystko są biznesy, w których
głównymi elementami są czas i praca. Zauważ, że mimo faktu, że
biznesy te bardzo często utrzymują swoich właścicieli, bardzo
rzadko robią ich bogatymi.3. Pieniądze są jednym z większych mitów w biznesie. Niedoświadczonym
ludziom w biznesie wydaje się, że pieniądze to najbardziej
kłopotliwy element biznesu. Doświadczenie pokazuje jednak, że
pieniądze są niezbędne do pewnego momentu, a potem ich przyrost
ma coraz mniejszy wpływ na efekt.
W realiach polskiego małego e-biznesu moment, w którym osiągamy
na wykresie logarytmicznym 0 – tj. ilość gotówki niezbędna do rozpoczęcia
biznesu – zwykle nie przekracza 5 tysięcy złotych, a bardzo
często jest to kwota dużo niższa lub rozłożona w czasie.
Pierwsza rada, jaką dałbym początkującym w e-biznesie, to:
1. skup się na wymyśleniu lub kupieniu unikalnej idei,
2. daj sobie przynajmniej sześć miesięcy,
3. znajdź na początek ludzi lepszych od Ciebie we wszystkim, co nie
jest kluczowe w Twoim biznesie,
4. zdobądź tylko tyle pieniędzy, ile potrzeba Ci na start i na przetrwanie

do momentu uzyskania płynności finansowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.