wtorek

Wyszukiwarki

Skuteczna promocja stron WWW wiązała się z wyszukiwarkami od
początku ich istnienia. W czasach swojej świetności wyszukiwarki
generowały nawet do 90% ruchu na stronie. Dzisiaj znaczenie wyszukiwarek
maleje na rzecz brandingu, bezpośredniego marketingu
i crosslinkingu. Jednak nadal są one istotnym elementem sukcesu
online.
Ruch na stronie – liczba osób odwiedzających serwis WWW. Zwykle
wyraża się tę wartość w ujęciu dziennym. Uwaga, nie mówimy
o liczbie wyświetleń strony (hits), ale o liczbie odwiedzin (visitors).
Crosslinking – są to techniki promocji, polegające na wzajemnym
promowaniu się stron internetowych. Może przybrać formę wymiany
bannerow lub zwykłych linków tekstowych.
Direct linking – inną formą promocji jest udostępnianie współpracującym
serwisom własnych artykułów, zawierających informacje
o autorze z linkiem do strony WWW.
Rożne badania z Zachodu wskazują, że wyszukiwarki generują nawet
tak mało, jak kilkanaście procent ruchu w Internecie. Czy to znaczy,
że trzeba dać sobie z nimi spokój? Te statystyki nie mają bezpośredniego
odzwierciedlenia w Polsce.
Trzeba podejść do tematu z doświadczeniem marketingowym. Wtedy
zauważymy prawidłowości, ktore dyskredytują w pewnym sensie
tego typu badania. Otóż nowo powstały serwis nie ma szans na zyskanie popularności za pomocą crosslinkingu. Marketing bezpośredni
czy masowe kampanie w Internecie często są poza jego funduszami.
Zostają wyszukiwarki.
Wyszukiwarki dla nowych w branży i biznesów z niewielkim budżetem
na promocję są najlepszym i najpewniejszym sposobem na wygenerowanie
ruchu na stronie. Problemem może być tylko zazwyczaj
długi czas oczekiwania na rezultaty.
Wielu więc wyszukiwarki mogą generować do 50% ruchu na stronie
i mogą to być strony o bardzo dużej popularności.
Do tego służy pozycjonowanie – jest to narzędzie promocyjne o jednym
z najlepszych wskaźników cena/zysk. Oznacza to, że zyski są
duże w stosunku do wydatkow.
Nie tak łatwo
Mogłoby się wydawać, że promocja poprzez wyszukiwarki polega na
dodawaniu do ich zbiorów wszystkich naszych stron, tzn. tych, które
mogą przyciągnąć internautów. Niestety, nie jest to takie proste. To
nie działa jak samonaprowadzająca rakieta Stinger – odpal i zapomnij.
W promocję trzeba włożyć naprawdę dużo czasu albo pieniędzy,
albo osiągnąć kompromis pomiędzy tymi dwoma czynnikami.
Zanim dodamy nasze strony, trzeba je odpowiednio przygotować.
Mówi się, że stronę należy napisać „pod wyszukiwarkę”. Wiąże się to
z redagowaniem treści strony, tak aby zawierała ona jak najwięcej
słów kluczowych.
Słowa kluczowe (ang. keywords) – słowa lub frazy, jakie potencjalni
klienci wpisują w wyszukiwarkach, aby znaleźć produkt lub
usługę identyczną z tym, co oferujesz.
Zapamiętaj tę definicję bardzo dobrze. Jest to jedyna prawidłowa definicja
w marketingu. Do tej pory o tym rzadko pisałem publicznie,
ale definicje słów kluczowych krążące po sieci są złe, bo prowadzą do
błędów marketingowych.
Najczęściej mówi się, że słowa kluczowe to takie słowa, które najlepiej
opisują dany produkt. To nie jest błędna definicja, ale jest zła, bo
może wprowadzić Cię w błąd.
W 99% znanych mi przypadków wybierania słów kluczowych w Polsce
to biznes określa, co najlepiej opisuje jego produkt. Prawidłowo
powinni określać to potencjalni klienci, bo to oni będą zadawać wyszukiwarce
pytania.
Dzięki serwisowi http:// boksy.onet.pl/ranking.html mamy już
w Polsce publicznie dostępne dane na temat popularności konkretnych
zapytań w wyszukiwarkach.
Na zachodzie takie narzędzie posiada www.overture.com (Advertiser
Center – Tools – Term Suggestion Tool) czy specjalizujący się w tej
funkcji www.wordtracker.com.
Rozwiązaniem może być też założenie testowej kampanii w Google
Adwords https://adwors.google.com/select, ograniczonej do osób
z Polski, i sprawdzenie względnej popularności danych słów kluczowych
podczas tworzenia tejże kampanii.
Korzystanie ze znaczników META wypchanych po brzegi słowami
kluczowymi było skuteczne kilka lat temu. Dzisiaj Google.com (według Ranking.pl używa jej prawie 75% Polaków) nawet nie czyta tych
znaczników. Pozostaje jeszcze wiele innych, mniej lub bardziej znanych
technik.
Trzeba nie tylko znać techniki polepszające pozycje w rankingu.
Znacznie ważniejsza jest znajomość samych wyszukiwarek – jak
działają, co ma dla nich znaczenie i czego trzeba unikać. Bez tych
wiadomości można bezskutecznie próbować nawet najlepszych technik
promocji.
Osobiście zamiast wysublimowanych metod i najnowszych sztuczek
wykorzystuję swoją wiedzę na temat działania wyszukiwarek, co pozwala
mi umieścić strony wysoko w rankingu (w pierwszej 10 lub 5)
na długi czas. Dzieje się tak, ponieważ podstawowe zadania i zasady
działania wyszukiwarek się nie zmieniają.
Musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że stosowanie technik z pogranicza
oszukiwania wyszukiwarki wymaga stałego kontrolowania pozycji,
co kosztuje czas i pieniądze. Ponadto należy na bieżąco śledzić
fora dyskusyjne poświęcone pozycjonowaniu, by na czas dowiedzieć
się, że dana technika już nie działa i powoduje np. usunięcie strony
z wyników wyszukiwania.
Są więc dwie metody uzyskania tego samego rezultatu. Szybka, pracochłonna
i często krótkotrwała oraz powolniejsza, wymagająca
mniejszych nakładów pracy codziennej, ale zazwyczaj długotrwała.
Polski rynek
Dzięki firmie Gemius SA i jej serwisowi www.ranking.pl posiadamy
wiarygodne statystyki popularności poszczególnych wyszukiwarek.
Ich wiarygodność wiąże się z faktem, że są to zbiorcze dane z ogromnej
ilości polskich serwisów.
Zaprezentowane poniżej wyniki pochodzą z 14 marca 2006 roku (badanie
gemiusTraffic):
1. 77.7% google.com
2. 9.4% wp.pl
3. 8.8% onet.pl
4. 1.6% interia.pl
5. 0.9% msn.com
6. 0.5% yahoo.com
7. 0.4% szukacz.pl
Źródło: www.ranking.pl/rank.php?stat=domeny10PL
Sytuacja jest oczywista. Mamy trzech hegemonów: Google.com,
Onet.pl i WP.pl z jednym niekwestionowanym liderem: Google.com.
Te trzy serwisy generują razem 95% ruchu w polskim Internecie, pochodzącego
z wyszukiwarek. O ile jeszcze rok, dwa lata temu warto
było pozycjonować się rownież w WP.pl i Onet.pl, dzisiaj nie warto
specjalnie zawracać sobie tym głowy. Zdecydowanie mądrzej jest wykupić

płatne pozycjonowanie w tych wyszukiwarkach. CzasNaE-Biznes ZOBACZ>>>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.