Jeśli jesteś nowy w e-biznesie, nie masz kapitału na inwestycje,
a chcesz rozpocząć własną działalność, która stosunkowo szybko da Ci
zyski, rozwiązaniem dla Ciebie jest „skupiony marketing”(ang. Focus marketing), połączony z
działaniem w niszy rynkowej.
Skupiony marketing to marketing skierowany do wąskiej grupy odbiorców,
idealnie dostosowany do ich niszowych potrzeb. Taki marketing możesz uprawiać
na szerokim i wąskim rynku. Na wąskim rynku będzie to Twoja jedyna grupa
docelowa. Na rynku szerokim będzie to jedna z Twoich grup docelowych.
Ty jednak powinieneś skupić się na jednej wąskiej docelowej w jednej rynkowej
niszy.
W skupionym marketingu mamy tu do czynienia z podręcznikową funkcją
marketingu, jaką jest identyfikacja potrzeb klientów i stwarzanie szansy ich
zaspokojenia. Wąska grupa odbiorców jest kluczem do sukcesu w małym,
nieryzykownym i przynoszącym szybki zysk ebiznesie.
Wąska grupa odbiorców...
Daje nam możliwość dotarcia do ich potrzeb i szansę na osiągnięcie sukcesu
przez ich zaspokojenie dokładnie zgodnie z ich oczekiwaniami.
Nie można sprawnie zaspokoić potrzeb grupy docelowej, zdefiniowanej jako
kobiety od 19 do 35 roku życia, bo w tak zdefiniowanej grupie masz kilkanaście
dużych grup docelowych i przynajmniej kilka tysięcy mniejszych. Każda z tych
grup oczekuje czegoś innego.
Z drugiej strony – grupa docelowa kobiet na piątym roku studiów wyższych
na kierunku „psychologia” jest bardzo wąską grupą docelową o pewnych wspólnych
cechach i potrzebach, do których łatwiej będzie Ci się odnieść w marketingu.
Pamiętaj. Im szersza grupa docelowa, tym bardziej uśredniona jest Twoja
oferta, tym więcej jest w niej kompromisów. To oznacza, że potrzeb żadnej grupy
docelowej nie zaspokajasz idealnie.
Faktem jest, że na jednej niszy o wąskiej grupie docelowej
prawdopodobnie nie zrobisz majątku. ALE taka nisza szybko da Ci zyski, które
pozwolą Ci zacząć kolejny biznes, potem jeszcze jeden itd. albo w pewnym
momencie będzie Cię stać i będziesz miał możliwości, żeby zrobić jeden duży
biznes.
A jeśli od razu, bez doświadczenia, bez wypracowanych systemów i bez
pieniędzy, wejdziesz w szeroki rynek, to dużo czasu minie, zanim osiągniesz
punkt rentowności (moment, w którym Twoje przychody pokrywają wszystkie
koszty). A punkt rentowności to dopiero początek.
Duże pieniądze zaczynają się w punkcie „kuli śnieżnej”, czyli w
momencie, gdy Twój biznes jest na tyle dynamiczny, że przyrost dochodów systematycznie
przyspiesza przy coraz mniejszym Twoim udziale.
Sytuacja ta jest analogiczna właśnie do efektu kuli śnieżnej. Do
pewnej wielkości kulkę ze śniegu trzeba popychać, bo jest za mała, aby
jej ciężar pokonał opor, jaki stawia śnieg. W pewnym momencie jednak kula jest
tak duża, że zaczyna sama się toczyć, a jej rozmiar bardzo szybko się powiększa.
Szukamy problemu
Szukanie niszy to prawdopodobnie jedyna sytuacja, gdy szukanie problemu
nie grozi nam kłopotami ;-).
Naszym zadaniem jest znalezienie problemu, za ktorego rozwiązanie ludzie
będą skłonni zapłacić. Taki problem to właśnie nasza nisza, luka w rynku. Aby
biznes był łatwy, przyjemny i dochodowy – luka ta nie może być wykorzystywana
przez żadną inną firmę, ewentualnie – konkurencja musi być naprawdę słaba lub
rozproszona. W takich warunkach można pokusić się o przejęcie rynku.
Nisza zawsze wynika z problemu, który można rozwiązać, oferując konkretny
produkt (choćby książkę) lub usługę. Zdarza się jednak, że rozwiązanie nie jest
ani oczywiste, ani proste – wymaga kreatywności.
Czasami też problem nie jest aż tak irytujący, żeby ludzie chcieli płacić
za jego rozwiązanie... tutaj WAŻNA UWAGA: jeśli spytasz, czy klient zapłaci za
rozwiązanie problemu, jego negatywna odpowiedź może nie mieć nic wspólnego z
jego decyzjami co do zakupu rozwiązania w przyszłości. Lepiej pytać, jak bardzo
irytujący jest dany problem – i na tej podstawie decydować o wejściu na dany
rynek.
WIĘCEJ PRAKTYCZNYCH INFORMACJI W: CzasNaE-Biznes>>>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.