czwartek

Strategiczny trójkąt - Strategia

Z wizji powstaje strategia jako pomysł na spełnienie wizji, pomysł na
dotarcie do celu.
Jay Abraham: Dla mnie strategia to obejmująca wszystko, prowadząca
siła, w ramach której porusza się cały biznes. To nie jest
tylko definicja Twojego modelu czy celu biznesowego, ale tego, co
próbujesz zrobić i dlaczego – jakimi mechanizmami i jaki ma dać
to rezultat. (...) Genialna strategia przeciętnie wdrożona rozłoży na
łopatki genialnie wdrożoną głupią strategię.
Są cztery zasadnicze błędy, jakie popełniają biznesy w kwestii strategii:
1. Nie posiadają żadnej strategii.
2. Trzymają swoją strategię w tajemnicy.
3. Uważają, że raz zdefiniowana strategia nie powinna być zmieniana
ani rozwijana.
4. Zbyt szybko zmieniają strategię – zanim zacznie przynosić rezultaty.
Strategia nie tylko określa to, co będziesz robił, ale również to, czego
robić nie będziesz. Biznesmen ze strategią nie rzuca się na każdą
okazję, ale rozważa ją w kontekście własnej strategii.
Dam Ci przykład. Tworząc CzasNaE-Biznes – stworzyłem szereg bardzo
przydatnych narzędzi i rozwiązań e-biznesowych, które sprawiają,
że ten biznes jest bardzo prosty w prowadzeniu, w czym utwierdziły
mnie wszystkie moje dłuższe wyjazdy na wakacje itp. Raz na ja kiś czas odzywa się do mnie firma, która chciałaby niektóre z tych
rozwiązań kupić.
Biznesmen niemyślący strategicznie rzucałby się na każde takie zapytanie,
jeśli tylko przyniosłoby mu ono zysk. Biznesmen myślący
strategicznie zapyta siebie: „Czy moja strategia przewiduje sprzedaż
tego typu rozwiązań? Nie? A czy istnieje rynek, wystarczająco słaba
konkurencja na nim i czy mam zasoby, aby opłacało się dodać do
strategii sprzedaż tego typu rozwiązań?”.
Jeśli odpowiedź jest negatywna, biznesmen powinien albo odrzucić
taką ofertę, albo poszukać rozwiązania, które mógłby zaproponować
klientowi w ramach programu partnerskiego lub indywidualnej
współpracy.
Rzucanie się na pojedyncze okazje sprawia, że tracisz z pola widzenia
strategię Twojego biznesu. Można porównać to do sytuacji, gdy
idziesz przez las z punktu A do punktu B. Jeśli co chwilę skręcasz
z drogi po jagody, grzyby, jakiś ciekawy widok itp., to w pewnym momencie
może się okazać, że zbliża się noc i nie osiągniesz już zamierzonego
celu, a po jednorazowych korzyściach nie został ślad.
Innymi słowy: jednorazowe zyski mogą być mniejsze niż koszt zbaczania
z obranego kursu.
Philip Kotler: Działanie właściwe ze strategicznego punktu widzenia
ma większe znaczenie niż działanie przynoszące natychmiastowy
zysk.
Trzymając się naszego przykładu, możemy wybrać jedną ze strategii:
Aby spędzić tydzień na Hawajach, mogę:
wygrać taką nagrodę,
pojechać za pieniądze z kredytu,
pojechać za własne pieniądze,

związać się z kimś, kto mnie tam zabierze”.
ZOBACZ CAŁOŚĆ: 

CzasNaE-Biznes>>>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.