wtorek

Jak napisać temat, który zawładnie umysłem czytelnika?

Temat jest reklamą maila. Temat jest tym, co zachęca do lektury.
Skuteczny temat powinien:
1. Budzić ciekawość: „Od dzisiaj to jest moje narzędzie nr 1”.
2. Intrygować (niedopowiedzenia): „Gdy wczoraj odebrałem pocztę...”.
3. Szokować: „Myślałem, że zginę...”.
4. Wskazywać klientowi korzyść: „Ten kredyt pozwoli Ci pozbyć się
długów”.
5. Być spersonalizowany: „Piotr, nie uwierzysz w te zyski”.
6. Być cytatem: „To najlepsze, co mi się zdarzyło – Jan Kowalski”.
7. Prowokować do działania (poprzez pytanie): „Czy Ty też masz
problemy ze spamem?”.
Gdy już napiszesz jakiś temat:
1. Wejdź w skórę klienta.
2. Spytaj siebie samego: I co z tego?
3. Zmień temat, jeśli nie potrafisz sensownie odpowiedzieć.
4. Powtarzaj proces do skutku.
Do tematów stosują się takie same zasady, jak do nagłówków, które
omówiliśmy wcześniej. Jest tylko jedna różnica. Temat nie może być
zbyt długi. Większość programów pocztowych wyświetla tylko niewielką
liczbę znaków tematu. Jeśli nie możesz skrócić tematu,
umieść najważniejsze słowa na samym jego początku.

Jak napisać pierwszy akapit,
który zepchnie na dalszy plan
otaczającą rzeczywistość?
Pierwszy akapit powinien być jak bomba atomowa. Pierwszy akapit
powinien być jak trzęsienie ziemi z cytatu z Hitchcocka – „najpierw
trzęsienie ziemi, a potem napięcie rośnie”.
Pierwszy akapit musi przykuć czytelnika do maila. Musi sprawić, że
czytelnik przestanie interesować się innymi rzeczami.
Pierwszy paragraf może:
1. Wzbudzać ciekawość: „Po przetestowaniu XYZ muszę przyznać,
pierwszy raz w życiu, że nigdy jeszcze tak mała rzecz nie
wprowadziła mnie w stan tak przejmującej...”.
2. Zadawać pytanie, które jest intrygujące, prowokujące
i OTWARTE (tj. nie można na nie odpowiedzieć Tak/Nie): „Kiedy
ostatnio zastanawiałeś się nad tym, dlaczego osoby właściwie
mniej inteligentne niż Ty mają znacznie lepsze posady, szybciej
awansują i żyje im się łatwiej?”.
3. Opowiadać historię: „Wczoraj wróciliśmy wściekli z fantastycznych
wakacji...”.
4. Być newsem: „Jutro bank X wybierze nowego prezesa”.
5. Odwoływać się do ludzkich zainteresowań: „Bartek, bezrobotny
od dwóch lat, potrzebował trzech dni oczekiwania, by dostać
posadę z dwukrotnie wyższą pensją niż w poprzedniej pracy.
Pomyśl, że wystarczyło tylko...”.
6. Wykorzystać „Zasadę Przekory”: „Jeśli masz piękną, wyrozumiałą
i inteligentną partnerkę, która pragnie spędzić z Tobą
resztę życia, nie czytaj dalej. Nie zainteresuje Cię zapomniana 40 lat temu technika poznawania i rozkochiwania w sobie najpiękniejszych
kobiet”.
Treść, która powala na kolana
i nie pozwala wstać,
póki nie wykonasz zakładanej akcji
Każdy klient zadaje sobie NIEŚWIADOMIE trzy kluczowe pytania.
Odpowiedz na nie, ZANIM zaczniesz cokolwiek pisać. Odpowiedz na
nie również w treści tego, co napiszesz. Inaczej niech nie dziwi Cię
niska skuteczność Twoich tekstów.
Te trzy pytania to:
1. I co z tego?
2. Co mnie to obchodzi?
3. Co będę z tego miał?
Odpowiedz na nie. W głowie i w e-mailu.
W perswazyjnych mailach:
1. Pisz do jednej osoby niezależnie od tego, do ilu osób wysyłasz mailing.
Cała Twoja lista nie będzie siedziała przy jednym komputerze.
Każdy jej członek będzie czytał Twój e-mail osobno.
2. Nadużywaj słów Ty, Twoje, Tobie – ewentualnie Pan, Pana, Panu.
3. Pisz dynamicznie – unikaj strony biernej i wszelkich pochodnych
słowa „być”.
4. Szczerze wytłumacz DLACZEGO!
5. Wzbudzaj emocje – każdy ich rodzaj, oddziaływaj na każdy zmysł.
6. Opowiedz ciekawą historię, w której przemycisz swój przekaz lub
której puenta będzie Twoim przekazem.
7. Pisz o korzyściach popartych cechami.
8. Udowodnij, że to wszystko jest możliwe. Podaj konkretne liczby.
Unikaj ogólników.
9. Wyraźnie podaj opinie klientów, mediów i autorytetów.
10.Powtarzaj najważniejsze elementy oferty oraz ewentualne gratisy.
11.Daj coś za darmo. Wynagrodź czytelnika za akcję, którą wykona.
12.Zawsze, zawsze, zawsze daj możliwość reakcji na maila i ZAWSZE
otwarcie o to proś.
W pisaniu perswazyjnych e-maili stosuje się takie same zasady, jak
przy pisaniu ofert. Jedyna różnica to długość maili. Wróć więc do
lekcji dotyczących copywritingu.
PS Zapomniałem napisać o...
Zawsze umieszczaj w mailu postscriptum (PS). Wiele osob zacznie
lekturę właśnie od PS
W PS umieść:
1. Skrót oferty.
2. Niezapowiedziany bonus.
3. Podkreślenie uciekającego czasu.
4. Podkreślenie ograniczonej liczby egzemplarzy.
5. Ponowną prośbę o akcję.
6. Alternatywną korzyść lub argument.
7. Podkreślenie elitarnego charakteru maila.
8. Cokolwiek, co przekona niezdecydowanych.
Pozwól mi zrozumieć, co do mnie piszesz
Jedną z ważnych zasad, gdy piszesz teksty marketingowe, jest zasada
prostoty języka. Im tekst jest trudniejszy, tym mniej osób przeczyta
go w całości. Innymi słowy, robiąc tekst prostszym – możemy zwiększyć
jego skuteczność.
Robert Gunning z „Instytutu Jasnego Wyrażania się Roberta Gunninga
w Santa Barbara” opracował Wskaźnik Mglistości Gunninga
(Gunning-Fog Index) określający poziom skomplikowania danego
tekstu. Wskaźnik został opracowany dla dziennikarzy z USA. Da się
go również zastosować do naszego języka.
Zasada obliczania tego wskaźnika jest prosta:
1. Obliczamy liczbę zdań w danym tekście.
2. Obliczamy liczbę słów w tym samym tekście.
3. Dzielimy drugą liczbę przez pierwszą i otrzymujemy średnią liczbę
słów na zdanie.
4. Następnie obliczamy ilość słów dłuższych niż trzy sylaby.
5. Dzielimy 4czwartą liczbę przez drugą i otrzymujemy udział słów
trudnych w całym tekście.
6. Sumujemy trzecią liczbę z piątą i mnożymy to przez 0,4.
Otrzymany wynik to właśnie Wskaźnik Mglistości Gunninga. Jest to
mniej więcej liczba lat edukacji, jakie trzeba mieć za sobą, aby zrozumieć w pełni dany tekst. Wartości powyżej 17 sprowadza się do 17, co
oznacza wykształcenie wyższe.
Im mniejszy wynik, tym tekst jest bardziej zrozumiały.
Typowe wyniki dla języka angielskiego:
Wskaźnik Mglistości Przykłady
6 Programy telewizyjne, Biblia, Mark Twain
8 Reader's Digest
8-10 Najpopularniejsze opowieści
10 Time, Newsweek
11 Wall Street Journal
14 The Times, The Guardian
15-20 Dokumenty akademickie
ponad 20 Dokumenty rządowe
ponad 30 Rząd coś ukrywa
źródło: Juicy Studio
Aby obliczyć Wskaźnik Mglistości Gunninga dla dowolnego tekstu,
wystarczy wejść na stronę http://juicystudio.com/services/readabi -
lity.php i wpisać adres tekstu – najlepiej jeśli będzie to adres strony
do druku – tj. bez nawigacji i tym podobnych treści, które zaniżą wynik.

Umieść treść e-maila na stronie i sprawdź, na ile jest zrozumiały.
CAŁOŚĆ TUTAJ: CzasNaE-Biznes>>>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.